Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM investeert fors in dochter Transavia. Die moet als pan-Europese lagekostenmaatschappij de strijd met prijsvechters Ryanair en easyJet aangaan. In de vergelijking tussen deze drie loopt Transavia vooralsnog ver achter.

Wat de afgelopen dagen al uitlekte, werd donderdag bevestigd tijdens een presentatie van de strategie van Air France-KLM. Transavia, vooralsnog alleen actief vanuit Nederland en Frankrijk, wordt een echt Europese prijsvechter.

De vloot gaat van 41 vliegtuigen afgelopen jaar naar 100 in 2017. In dat jaar moet Transavia ook 20 miljoen passagiers vervoeren. En in 2018 dient Transavia winstgevend te zijn, waar afgelopen jaar een verlies werd geleden van 23 miljoen euro op een omzet bijna één miljard euro.

Onderstaande grafiek geeft een beeld van de omvang en ambities van Transavia.

Vraag is of de groeiambities, die een investering van één miljard euro over een periode van vijf jaar vergen, Transavia echt op de kaart gaan zetten als concurrent van prijsvechters Ryanair en easyJet. Een blik op de kerncijfers van respectievelijk de Ierse en Britse lagekostenmaatschappij leert dat Transavia nog een lange weg heeft te gaan.

Ryanair gaat keihard doorgroeien

Eerst Ryanair. Het bedrijf van de flamboyante topman Michael O'Leary is en blijft een stuk groter en winstgevender dan Transavia. Deze week liet O'Leary blijken wat zijn ambities zijn met een grote order bij vliegtuigbouwer Boeing.

Ryanair mikt op uitbreiding van de huidige vloot van bijna 300 toestellen naar 520 toestellen in 2024. Dan wil O'Leary ook 150 miljoen passagiers vervoeren, tegen het huidige aantal van bijna 85 miljoen. Onderstaande grafiek geeft de belangrijkste cijfers weer.

Niet onbelangrijk ook: Ryanair boekte in het recentste boekjaar een omzet van ongeveer vijf miljard euro  dus ruim vijf keer zoveel als Transavia  waar een winst van ruim een half miljard euro uitvloeide. Air France-KLM is tevreden als er in 2018 bij Transavia zwarte cijfers worden geschreven.

EasyJet wil gestaag groeien

Ook easyJet bivakkeert als prijsvechter in een andere liga. De Britten zitten met ruim 60 miljoen vervoerde passagiers per jaar op ongeveer driekwart van Ryanair, maar ver boven de huidige 10 miljoen van Transavia.

EasyJet boekt net als Ryanair een jaaromzet van ongeveer 5 miljard euro en zette daar in het recentste boekjaar een winst van omgerekend bijna een half miljard euro tegenover.

Onderstaande grafiek geeft de kerncijfers.

EasyJet houdt, meer dan Ryanair, een slag om de arm bij de uitbreiding van de vloot: die groeit in een basisscenario naar 262 vliegtuigen in 2017. Maar afhankelijk van de marktontwikkelingen houdt easyJet rekening met scenario's waarbij de floot in 2019 krimpt tot 173 vliegtuigen, of juist groeit naar 300 vliegtuigen.

Europees netwerk

Belangrijk verschil tussen zowel easyJet en Ryanair aan de ene kant en Transavia aan de andere kant is verder dat de Angelsaksische prijsvechters vanuit een veel breder netwerk van basisvliegvelden hun bestemmingen aanvliegen. Ryanair heeft er 69 in Europa, easyjet iets meer dan 20 en volgend jaar komt daar onder andere Schiphol bij.

Transavia vliegt in Nederland vanuit vier luchthavens en in Frankrijk vanuit het vliegveld van Orly. Daar komen naar verwachting wel nieuwe bases bij. Porto, Lissabon, München en Dresden worden genoemd, meldt onder meer Luchtvaartnieuws.nl. Maar daarmee is het aantal vertrekbases nog altijd substantieel kleiner dan bij Ryanair en easyJet.

Kostenspel

Belangrijkste uitdaging voor Transavia wordt echter de winstgevendheid van het netwerk. De efficiëntie moet drastisch omhoog. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de opbrengst per stoelkilometer  dat is: het aantal beschikbare stoelen maal de gevlogen kilometers  dan boekte Transavia afgelopen jaar een negatief resultaat vanwege te hoge kosten per stoelkilometer. Ryanair en easyJet weten op dit niveau met lagere kosten wel winstgevend te werken.

Voor 2017 hanteert Air France-KLM de doelstelling dat Transavia een winst moet halen van 100 miljoen euro, maar daarbij wordt een hele reeks kosten niet meegerekend: rente, belastingen, afboeking van goodwill, afschrijvingen en reorganisatiekosten tellen niet mee.

Een jaar later, in 2018, zou Transavia echt zwarte cijfers moeten schrijven. Of dan sprake is van een succes, hangt ook af van de winstmarge. Want ook op dat vlak hebben Ryanair en easyJet nog een ruime voorsprong.

Lees ook

Transavia slaat vleugels uit: dat moet meer winst opleveren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl